torsdag den 26. oktober 2017

Wytches vol. 1


Af: Scott Snyder
Kunst: Jock
Farver: Matt Hollingsworth
Forlag:Image Collins
Originalsprog: Engelsk

Wytches er en grafisk roman om en familie, der udsættes for usædvanlige hændelser. Datteren Sailor har haft en traumatisk oplevelse og familien flytter derfor til en  ny by, langt ude på landet. Men det hjælper ikke altid at flygte fra sine problemer.
"[...]Regardless, Sailor believes it's a bite from that girls, Annie. She believes the girl was sent back by the... The things in the woods to get her. Or she did, I mean, until we got her to understand how fucking insane that sounded." (citat fra bogen)
Sailor kan høre noget kalde på hende fra skoven. Væsener, der bor i træer. Hun flygter fra skolen og samtidig overfaldes hendes far i hjemmet af en gammel, skaldet dame, der fortæller, at hans datter er væk. Faderen begynder at tro, at de ting, Sailor talte om, måske er rigtige - og han tvinges ud på en rejse for at finde hende. Samtidig ser hand tilbage på den rolle, han har haft i hendes liv. Han har ikke altid været en god far. Men nu, hvor Sailor fanget af væsenerne må han handle. Og hvem kan man så få hjælp fra, når både resten af familien og politiet tror, man er blevet skør?

Det tog mig lidt tid at finde et læseflow i Wytches. Til dels fordi det stadig er nyt for mig at læse grafiske romaner, men historien var også lidt uklar for mig. Det tog mig tid at opdage tilbageblikkene og forstå sammenhængen i historien. Da jeg først fandt ud af, hvordan det hele hang sammen, var jeg dog ganske glad for historien. Den er creepy, indeholder plottwists og er ganske godt tegnes.

Jeg fik bogen, da jeg deltog i Hva' Fans All Hallow's Read Bog-bytte hygge. Jeg har derfor ikke selv valgt bogen, men fået den tilsendt. Det er jeg dog glad for, da jeg netop længe har haft lyst til at læse flere grafiske bøger (noveller, romaner, etc.).

Da jeg havde læst færdig, havde jeg lidt en "øhm!?"-følelse. Jeg forstod simpelthen ikke slutningen. Så gik det op for mig, at jeg var i gang med del 1 - og så følte jeg mig lidt dum. Og samtidig glad for, jeg formentlig kan få lov at læse mere, når jeg får opstøvet de næste dele af fortællingen. Selvom fortællingen var spændende og dragende, trækker det ned i den samlede bedømmelse, at det tog mig så lang tid at forstå sammenhængen i historien.

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Jeg vil rigtig gerne læse mere gys og horror, men jeg har SÅ mange andre bøger liggende i min TBR-bunke, der bare er noget helt andet.

1 kommentar:

  1. Har aldrig hørt om denne her før, men hvor er det et skønt billede. :D

    SvarSlet